‘Doelpunt’ Ajax terecht niet geteld: keeper niet volledig over lijn


Voor het eerst in de historie van het voetbal heeft een lijnrechter enig nut bewezen. In de eerste helft van Legia Warschau – Ajax leek de uitploeg op voorsprong te komen, maar de vijfde man stak daar een stok voor. Dat was terecht, zo toonde doellijntechnologie aan; de Poolse keeper was niet volledig over de lijn. 

Terecht
Door het timmermansoog van de official werd Ajacied Davy Klaassen een doelpunt door de neus geboord. ,,Dat was wel terecht”, bekende de blonde aanvoerder. ,,Ik zag ook wel dat de keeper nog op de lijn lag. Natuurlijk hoopte ik dat het doelpunt toch geteld werd, maar dat gebeurde dus niet. Op dit niveau maakt de arbitrage helaas geen fouten.”

Videobeelden bewijzen het gelijk van de vijfde man: de keeper is niet volledig over de lijn.

Zijlijntechnologie
In de tweede helft van de wedstrijd, die eindigde in 0-0, bewees ook de zijlijntechnologie zijn waarde. Dat hulpmiddel toonde aan dat reservespeler Justin Kluivert wel degelijk de zijlijn volledig was gepasseerd om het veld te betreden. Vanwege de duur van Kluiverts invalbeurt was dat met het blote oog nauwelijks waarneembaar.