Vanmorgen zijn de Hamsterwerken 2.0 van start gegaan bij Albert Heijn. Iedere klant die geen werkende kassa treft, hoeft zijn boodschappen niet af te rekenen.
Vernieuwend
,,We dachten: laten we eens iets nieuws gaan doen”, zegt AH-directielid Harry Piekema. ,,Het concept van de traditionele Hamsterweken, waarbij ieder tweede product gratis is, kennen onze klanten nu wel. In deze tijd van felle concurrentie moet je constant vernieuwend zijn om interessant te blijven voor de klant. Daarom de Hamsterweken 2.0: een deel van de klanten hoeft niet af te rekenen.”
Verrassingselement
Het bijzondere van de Hamsterweken 2.0 is, volgens Piekema, het verrassingselement. ,,Klanten weten van tevoren niet of ze moeten betalen of niet. Sterker nog: dat weten de caissières ook niet, want het is maar de vraag of hun kassa het doet. Treft de klant onverhoopt een werkende kassa, dan moet hij zijn portemonnee trekken. Gebeurt dat niet, dan mag hij de winkel zo verlaten.”
Vaste klant Frank Lammers is enthousiast over de actie. ,,Ik heb zojuist een hoop barbecuevlees en twee kratten Bavaria ingeslagen, en hoefde niet te af te rekenen. Er zat zelfs niet eens een caissière achter kassa vier, dus dat is een meevaller. Dát noem ik pas contactloos betalen!”
Deuren gesloten
Overigens lijken niet alle AH-filialen blij met de nieuwe actie. De helft van de winkels hield vanmorgen uit protest de deuren gesloten.