Ze zijn veel mensen een doorn in het oog: hamsterende klanten die weinig tot niets overlaten voor anderen. De Torro-supermarkt in Helmond heeft daar een creatieve oplossing voor. Door het draaien van vreselijk slechte muziek blijven klanten niet langer dan strikt noodzakelijk binnen.
,,Van gehamster en lege vakken hebben wij helemaal geen last meer”, zegt manager Harry Mikkers. Hij wijst op een goedgevuld schap met chips. ,,Afgelopen weekend vlogen de zakken chips en pakken toiletpapier de winkel uit, waardoor anderen misgrepen. Dat wilden we niet en dus ging ik nadenken over een oplossing.”
Die bedacht Mikkers vlug. ,,We konden natuurlijk een maximum van twee producten per klant instellen, maar dat heeft in mijn filiaal weinig zin. Veel ‘klanten’ verlaten de winkel namelijk zonder de kassa te bezoeken; een vorm van contactloos betalen waar ik niet heel blij van word. Daarom pakten we het rigoureuzer aan. Ik dacht: als we nu eens verschrikkelijk slechte muziek draaien. Op flink volume. Dan beperkt de Helmondse consument zich tot het állerhoogst noodzakelijke, zoals bier en gezinsverpakkingen frikandellen.”
Maar met welke muziek zorg je dat mensen snel vertrekken? ,,Ik heb gewoon wat nummers van zeer bedenkelijk niveau gedownload. Dat mag wel niet, maar je gelooft toch niet dat de politie me nu oppakt? Nummers van André Hazes junior, Jan Smit, René Froger en rapper Boef. Daarvan worden mijn klanten ook een stuk rapper.”
De tactiek werkt. Mikkers: ,,Kijk zelf maar: je ziet klanten die hun wagentje in stevig tempo vooruit duwen. En bovenal: volle vakken. Hoewel dat laatste ook wel de verdienste is van de hardwerkende vakkenvullers. Zij zijn écht goed met hun vak bezig..”
Niet iedereen kan de aanpak overigens waarderen, besluit de manager. ,,Sommige vaste klanten hebben me boos gemeld dat ze niet meer komen. Ze zeggen dat ze liever worden blootgesteld aan het coronavirus dan aan de muziek van Nederlandstalige B-artiesten.”