Jumbo zegt sorry voor reclamespot: ‘We hadden de Toppers nooit mogen inzetten’

Jumbo heeft spijt betuigd voor de WK-reclamespot die vandaag korte tijd te zien was. In de commercial werd de kijker geconfronteerd met de leden van glitterband de Toppers, wat zorgde voor een golf van kritiek. De supermarktketen erkent dat er grenzen zijn overschreden.

De gewraakte reclamespot is amper tien seconden aan de gang of René Froger verschijnt vol in beeld. Daarna gaat het zo mogelijk van kwaad tot erger. Gerard Joling is te zien op een elektrische palletwagen en Jan Smit zet, luid zingend, de polonaise in. Alles onder begeleiding van muziek van zeer bedenkelijk niveau.

Amuzikale terreur

De rolprent was al snel na de première het gesprek van de dag. Veel social media-gebruikers noemden de reclamespot schaamteloos en nodeloos kwetsend. ,,Talloze mensen zijn het slachtoffer geworden van die amuzikale terreur van die b-artiesten. Je moet als Jumbo wel behoorlijk toondoof zijn om dan zó’n reclame uit te brengen”, schreef iemand op Facebook onder het nieuwsbericht van De Telegraaf. Haar reactie kreeg veel bijval in de vorm van vier likes.”

Boetekleed

Jumbo heeft de reclame intussen van de televisie gehaald en trekt het boetekleed aan. “We dachten een leuk en luchtig filmpje gemaakt te hebben, maar de klachten zijn terecht: een voetbalfeestje en de Toppers gaan niet samen. De reclame zal niet meer te zien zijn. Mogelijk nemen we binnenkort een nieuwe spot op, waarin we de Toppers vervangen door The Village People. Een extra bouwvakker in beeld doet het vast goed.”

Vooralsnog gaat de huidige spaaractie van Jumbo, genaamd ‘Geboeid door het WK’, wél gewoon door. Daarbij krijgen klanten bij elke vijftig euro aan boodschappen een setje handboeien in regenboogkleur.

 

Deel dit artikel: