Het EK voetbal staat voor de deur en dus mogen we de komende weken ook allerlei leuke en minder leuke EK-acties verwachten. Supermarktketen AH trapt af: klanten kunnen bij de supermarktketen Wappies sparen.
Een Wappie vertoont opvallend veel overeenkomsten met een Wuppie: de donzige wezentjes met kleverige platvoeten die de AH vlak voor het WK 2006 introduceerde. ,,De Wuppie was zo’n groot succes dat we hem een tweede jeugd willen geven, maar wel in een 2021-jasje”, zegt een woordvoerder van Appie. “En daarom komen we met de Wappie. Die lijkt exact op zijn vijftien jaar oude voorganger, maar met één belangrijk verschil: Wappies dragen spandoeken met controversiële teksten als Stop de NOS en 5G, Hart van Nederland = fake news, Vriendenpeople en Wout Weghorst in Oranje.”
De Wappies worden vanaf komende week uitgegeven door de doorgaans goedlachse AH-caissières. ,,Bij iedere vijftien euro aan boodschappen krijgen klanten één Wappie mee. Er zijn elf varianten, die fictief gekozen namen als Thierry, Willem en Heinrich hebben. Om je elftal sneller compleet te hebben, kun je ook versneld sparen door bepaalde producten te kopen. Thierry ontvang je bijvoorbeeld bij producten als Italiaanse koffie, een blik Unox-soep, een zak harde broodjes of de dvd Madagascar.”
Anders dan in 2006 komt Albert Heijn dit jaar niet met een bijbehorend nummer. “We hebben er even over nagedacht om André Hazes junior een EK-lied uit te laten brengen, maar daar zien we vanaf. Ons land heeft het afgelopen jaar al genoeg ellende meegemaakt.”